Ofina

6. ledna 2009 v 12:00 |  císařovna Alžběta
Byla jsem na návštěvě u kolegyně Louisy a dívala jsem co všechno má v galerie. U jednoho obrázku (od George Raaba z roku 1878) má uvedeno, cituji: "Velmi slavný obraz.Účes s ofinkou ,ale jen tak mimochodem nenosila."
A má pravdu. Všude totiž najdeme, že Alžběta ofinu nikdy nenosila, ale pak se podíváme na obrazy z pozdější doby a skoro na všech nějaké to "ochmýření" čela má.
Nemůžu si pomoct, ale dle mého názoru je těch obrazů s ofinou příliš, než aby to byl jen něčí nápad, že jí tu ofinu jen tak přimaluje. Krom toho rakouská Národní knihovna uvádí, že v roce 1873 císařovna naposledy dovolila Georgu Raabovi ji naskicovat a na obrazu, který posléze vznikl, už ofinu má. A objevuje se taktéž na oficiálních obrazech, což mě přivádí na jednu myšlenku. Co když v 70.letech císařovna ofinu skutečně měla? Pokud budeme vycházet z toho, že většina pozdějších obrazů byla malována podle několika posledních skic ze 70.let, či si ji malíř zapamatoval jak ji viděl a pak ji namaloval (což nám také spadá do 70.let, protože pak se pomalu ale jistě začne skrývat), tak nám na tuto otázku vyjde jako odpověď ANO.
A pak tady máme ještě záznam od řeckého učitele Christomanose, který píše: "Stáhla osiřele zbloudivší pramínky přes čelo do blízkosti očí, až jako zlaté třásně z věnčité koruny splývaly dolů a zahalovaly čelo jako závoj, stříbrnými nůžkami odstranila vše, co narušovalo harmonii a symetrii a bránilo vyniknout vykrouženému obočí, …."
Po tom, jak to bylo doopravdy se budeme asi těžko pídit, tudíž je to jen na nás, abychom si udělali vlastní úsudek (jako u většiny podobných záležitostí týkajících se císařovny).
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Le seefride Le seefride | E-mail | 6. ledna 2009 v 19:21 | Reagovat

Nevím přesně v které knize, četla jsem jich spousty, ale určitě jsem četla, že v pozdějším věku si Alžběta nechala od Fanny zastřihnout ofinu. Jinak by tak nebyla malována, že. Nu myslím, že až zas taková záhada to tedy nebude..

2 kiralyne kiralyne | 6. ledna 2009 v 20:41 | Reagovat

Fakt? No tak skvěle. Kdyby sis vzpomněla alespoň přibližně která to byla kniha, byla bych ti nesmírně vděčná. Já jsem vždycky všude narazila na to, že žádnou ofinu ve skutečnosti nenosila.

3 SILENYTUCNAKPETR SILENYTUCNAKPETR | E-mail | 6. ledna 2009 v 20:43 | Reagovat

souhlasím s Tebou Le seefride, četla jsem něco podobného :o)

4 SILENYTUCNAKPETR SILENYTUCNAKPETR | E-mail | 6. ledna 2009 v 20:54 | Reagovat

já to měla z jedné rakouské publikace, název Elisabeth, vydání z osmdesátých let,taková brožura,z nějakého mnichovského nakladatelství, už celá odrbaná, ani obrázky tam nebyly, asi osmdesát stran, autora bohužel nevím, tenkrát mě to ani nenapadlo, přeložila jsem si jen pár stran, pak ani nebyl dál čas,to studovat, co vím, tak tam byla několikrát uvedena zima 84/85, asi tak, a jestli se nepletu, zmínka o ofině padla v knize František JosefI. od Otto Urbana, o Alžbětě jsou tam tři jakoby kapitoly: Spanilá nevěsta, Manželka a Podivná paní. Teď někdy by mělo vyjít třetí vydání, druhé je z 99 roku, první se dá sehnat po antikvariátech a je někdy z počátku devadesátých let, v jedné edici, název nevím

5 Le seefride Le seefride | E-mail | 7. ledna 2009 v 19:04 | Reagovat

Tu knihu od Otto Urbana jsem četla, takže je možné, že tam. Divila bych se, kdyby B.Hamann se o tom nezmínila, ale její kniha už se mi dlouho nedostala do ruky, takže ji nemůžu prolistovat. Čtu taky anglické knihy, je možné, že to mám odtud.

6 Le seefride Le seefride | E-mail | 7. ledna 2009 v 19:05 | Reagovat

Hm nebo taky možná spis od M.Wallersee.

7 kiralyne kiralyne | 7. ledna 2009 v 20:28 | Reagovat

Ach jo, kdyby moje deutsch nebyla tak chabá, tak si zajedu do Vídně a podívala bych se na dokumenty, které s Alžbětou souvisejí a nemusela bych se spoléhat na literaturu. Zvlášť když každý píše něco jiného.

Le seefride: tak dočíst Hamannovou se mi ještě nepodařilo, přestože ji mám doma už třetí měsíc, Wallerrsee jsem taky kdysi četla, ale to bylo někdy před 5-6 lety a už si to vůbec nepamatuju. Možná je načase to oprášit v některé z městských knihoven..jestli to tam vůbec bude:-/

8 Le seefride Le seefride | E-mail | 7. ledna 2009 v 21:50 | Reagovat

Já jsem knihu od Hamann četla asi třikrát, ale i tak, když v ní znova zalistuju, čili půjčím si ji v knihovně, je tam vždycky něco nového :-) Wallersee jsem četla nedávno podruhé, zřejmě se mi obsah všech knih sloučil.No nevím, jestli by ve Vídni byl dokument o Alžbětině ofině, spíš by mohlo být zajímavé přečíst si rodinné dopisy v archivech, ale spoustu jich má šlechta na zámcích i dnes.

9 Dolores Dolores | 8. ledna 2009 v 15:25 | Reagovat

Já myslím, že i když jí sčesali vlasy dozadu, stejně nějaké krátké vlasy nad čelem jí musely zůstat, takové ty krátké pramínky, co se většinou uvolní, u jejího typu vlasů je to dost možné. A možná ji ty pramínky inspirovaly k tomu, aby si na nějaký čas nechala zastřihnout ofinku.

10 kiralyne kiralyne | 8. ledna 2009 v 17:35 | Reagovat

Já nemyslela jen o té ofině, ale vůbec všeobecně, a myslím, že jejích různých zkrášlovacích receptů by se tam našlo hodně.

jen tak mezi námi, ta ofina byla docela hezká, zato ty její kotlety byly příšerné.

Dolores: určitě máš pravdu, ale ona je bohužel měla vždy ulízlé tehdejším "tužidlem".

11 SILENYTUCNAKPETR SILENYTUCNAKPETR | E-mail | 8. ledna 2009 v 23:00 | Reagovat

tož, i Fanny F. se možná trošku utla, pokud ty "kotlety" byly jejím dílem :o)

12 kiralyne kiralyne | 9. ledna 2009 v 16:10 | Reagovat

Tak ty kotlety neměla na svědomí Fanny. Spíš si myslím, že císařovnu přesvědčila, aby se jich zbavila. A teď nevím jestli mám zdůvodnění rozepsat sem, nebo napsat krátký článek.

13 xfisik xfisik | E-mail | 9. ledna 2009 v 17:39 | Reagovat

Článek:))

14 SILENYTUCNAKPETR SILENYTUCNAKPETR | E-mail | 9. ledna 2009 v 19:31 | Reagovat

souhlasím, článeček :o) myslím, že dost lidiček by to zajímalo,ostatně mě docela taky :O)

15 Monis Monis | Web | 12. ledna 2009 v 19:13 | Reagovat

Už přesně nevím, v které knížce jsem to četla, ale bylo tam psáno, že Alžběta ofinu nosila! Nikde jsem nikdy neviděla, že by to někdo popéíral, až tady u tebe. Tak nevím.

16 Annemarie Annemarie | 17. ledna 2009 v 15:51 | Reagovat

ahoj...podle meho nazoru....ofinu mela sice malou ale jo...ja sem cetla moda podle sisi....a tam to bylo jasne vyjadrene..ze kolem roku 1880 prisla do mody pidi ofinka v konbinaci se slozitym ucesem...takze asi ano myslim ze ji doopravdy mela

17 Dolores Dolores | 25. ledna 2009 v 14:13 | Reagovat

Těch obrazů je sice spousta, ale přece jen, jsou to jen obrazy. A z mnohých je vidět, jak od sebe malíři obkreslovali. Možná, že ta ofinka byl jen krátkodobý "pokus".

18 Hans Hans | E-mail | Web | 3. března 2009 v 10:19 | Reagovat

Dámy a pánové

Přestaňte blbnout a pokuste se myslet.Co vidíte na obrázcích s ofinkou - nesoustřeďte se na císařovnu a soustřeďte se na modu.Ano správně - jsou to vše šaty z druhé poloviny 80 a z 90tých let 19. století ke kterým má ofinku.

Proč to považovat za duležité a proč to spojovat s ofinkou???

Vlasy si obarvíte - není problem

Zuby si vyměníte - není problem

Obličej namalujete - není problem

Ale co vrásky - colagen ještě nikdo nezná a císařovna nám stárne - a to hodně.Tělo nevydrží soustavnou "hladovku" a nepříliš šetrnou peči a protestuje - první kde se to podepíše jsou víčky a vrásky kolem očí a NA ČELE.

Skuste si sehnat data jak císařovna vypadala po ránu kterýkoliv den po smrti Rudolfa - budete se divit:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama