Letní šaty

3. srpna 2010 v 8:00 |  Hofburg, Schonbrunn a další zámky
Od pátku 30. července jsou v Sisi muzeu k vidění Alžbětiny letní šaty pocházející z roku 1880. Šaty jsou ušity ze světle béžového hedvábného šifonu s bordurou v pastelových odstínech a bruselskou krajkou. Šaty se skládají z nátělníku, živůtku s vysokým límcem a tříčtvtečními nabíranými rukávy a sukně. Jako mnoho jiných císařovniných šatů, i tyto jsou ozdobeny císařskou korunou a delfínem.


Všechny císařovniny oděvy určené k nošení na Korfu byly ozdobeny symbolem delfína. Alžbětina láska k moři, řecké filozofii a mytologii a její zájem o spiritismus jsou všeobecně známy. To že si nachala na šaty vyšít delfína může mít spojitost právě s těmito jejími zájmy: delfín, který byl v řecké mytologii zasvěcen Afroditě a Apollonovi, byl popisován jako velmi inteligentní, laskavé a živé zvíře. Byl obdivován pro svou rychlost a skoky ve vzduchu a pro své duševní schopnosti jej považovali za krále mořských tvorů. Arabové věřili, že delfín doprovází duše zemřelých do podsvětí a obraz delfína jako duchovního prostředníka používali i první křesťané.
sommerkleid
Od 30. srpna do konce listopadu pak bude v Hofburgu ještě vystaven císařovnin ranní župánek.
morgenmantel

 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Sisssi Sisssi | 4. srpna 2010 v 13:54 | Reagovat

Je zvláštní, představit si Sisi v něčem tak přeplácaném, zajímalo by mě, jaký názor měla na ty šatičky ona sama.

2 Bonnie Blue Bonnie Blue | Web | 5. srpna 2010 v 11:31 | Reagovat

[1]: Myslím si,že keby sa jej vrcholne protivili  tie šaty,tak by si ich neobliekla.A navyše,podľa mňa sú tie šaty krásne a v tej dobe boli v móde,pričom väčšinou len vdovy nosili jednoduché nepreplácané šaty,ak sa nemýlim.

3 Romy Romy | Web | 5. srpna 2010 v 13:41 | Reagovat

Také si myslím, že ty šaty jsou krásné a ne přeplácané. Je škoda, že jsem tak byla jen o pár týdnů dříve, než tam ty šaty vystavili.

4 Luisa Luisa | Web | 5. srpna 2010 v 16:10 | Reagovat

Nádherné šaty...ovšem na mne působí dost teple...asi v nich bylo pěkné horko zvlášť na Korfu. i když bych volila pouze třeba dva odstíny...těch barev je tam mnoho...

5 Adéla Adéla | Web | 5. srpna 2010 v 16:45 | Reagovat

Před chvílí jsem omrkla galerii sourozenců císařovny. A musím říct, že například v sekci Heleny jsem našla fotky,které jsem ještě neviděla. Fakt moc hezké. Akorát jsem si všimla, že u jedné kresby Marie Neapolské je kresba uvedena jako svatba, přitom na obrázku figuruje mimčo, tak to spíš vypadá jako křest. Ale jinak jsi mi udělala velkou radost, protože jsem tu našla spoustu nových fotek.Díky

6 Hans Hans | 6. srpna 2010 v 7:23 | Reagovat

[1]: CO je na tom přeplácaného - koukni se co se na promenádu nosilo v roce 1880 - 90 a pochopíš že to je relativně strohý model:-)

[4]: Jak bylo popsáno - jsou z hedvábí - tedy vzdušné a chladivé.Navíc budou dost lehké - máme něco podobného(ikdyž ne tak zdobného a navíc zdobeného těžkám sametem) a váha je zhruba 1,5kg - tedy ten císařovnin model je vskutku lehká róba:-)

7 Sisssi Sisssi | 9. srpna 2010 v 14:04 | Reagovat

Na Sisi to řeplácané rozhodně je, když si vzpomeneš jaký měla střídmý styl oblékání :-D.

8 albert1 albert1 | E-mail | 10. srpna 2010 v 11:29 | Reagovat

[7]:Souhlasim, z naseho pohledu je to prilis, ale jak psal Hans, dle tehdejsi mody spis dost "pri zemi".

   Kdovi kolikrat je mela na sobe, na mnohakilometrove pochodaky je asi nenosila:-)

9 kiralyne kiralyne | E-mail | 11. srpna 2010 v 11:09 | Reagovat

[5]: Ano máš pravdu, u té Marie to byl křest, já jsem si to spletla s jiným obrázkem (to je tak, když to člověk po sobě nekontroluje), ale už jsem to spravila. Díky za upozornění.

No upřimně, ty šaty nejsou zcela podle mého vkusu, ale jak už bylo napsáno, na svou dobu byly skutečně "jednoduché".

10 Sisssi Sisssi | 13. srpna 2010 v 19:46 | Reagovat

Mimochodem, Hansi, chtěla bych se na něco zeptat - Marie Larischová píše, že Sisi nenosila "žádné" spodničky pod šaty. To je přece blbost alespoň pod korzetem přece něco mít musela. Jaké je nezbytné minimum toho co si taková dáma 70. a 80. let musí vzít pod šaty?

11 Sisssi Sisssi | 13. srpna 2010 v 19:48 | Reagovat

A co pod jezdecký kostým? Tam se nosí nějaké nohavice, že, a co dál? A jaký je rozdíl mezi normálním korzetem a tím co se nosí na ježdění?

12 albert1 albert1 | E-mail | 14. srpna 2010 v 15:44 | Reagovat

[11]: A mne zase neni jasne, proc kazdodenni ranni snerovani trvalo pres hodinu, vzdyt uz to sluzebnictvo muselo mit tak natrenovane ...? Ani moc nechapu trihodinovy maraton s vlasy, s tim souvisi muj dotaz, zda-li nekdo nevi, jestli je presne znam zpusob zapletani "vlasove koruny", toho jsem se nikdy nikde nedopidila.

  Tak to trochu vypada na otevreni nove rubriky - "Zeptejte se strycka Hanse?" :-)

13 Romy Romy | Web | 14. srpna 2010 v 19:12 | Reagovat

[12]: Mně to také přijde trochu dlouhé. Ale asi na tom Sissi trvala (hlavně na těch vlasech) nebo to dělala k zahnání případné nudy.

14 Sisssi Sisssi | 14. srpna 2010 v 20:51 | Reagovat

Na zahnání nudy :-D, ty jo, kdybych měla zahánět nudu nicneděláním tak to bych si teda moc nepomohla! Tak ona se přitom třeba učila řecky a tak. Ale bylo by zajímavé srovnat to s ostatními, jak dlouho trvalo česání jiným ženám. Zajímalo by mě, jak dlouho to trvalo třeba Evženii.

15 albert1 albert1 | E-mail | 15. srpna 2010 v 11:02 | Reagovat

[14]: Ono to bylo asi velmi prijemne, opatrne dlouhe "rozcesavani" po malych pramenech, to bych si taky nechala obcas libit, ale toho casu, co ji to spolklo kazdy den ...

   Naopak docela chapu, proc si Alzbeta nasazovala ty jeji extra tekutinove diety - mlecne, masove, pomerancove atd., podle me se snazila pozivat maloobjemovou stravu, aby byla co nestihlejsi, jinak receno, zaludek a  streva musela byt prazdna, aby nebranila extremnimu stazeni korzetem, dokonce si myslim, ze to mlecne pijactvi ji dlouho zachranovalo od uplneho zkolabovani.

   Omlouvam se za odbihani od puvodniho tematu, Janca :-)

16 Romy Romy | Web | 15. srpna 2010 v 14:28 | Reagovat

Já to nechápu. Přece jí nestálo stažení korzetu za hladovění. Ale jestli byla anorektička, pak už to bylo s tím nic nemohla udělat.

17 Romy Romy | Web | 15. srpna 2010 v 14:29 | Reagovat

Oprava: pak už s tím nic nemohla udělat.

18 albert1 albert1 | E-mail | 15. srpna 2010 v 15:05 | Reagovat

Ale na anorekticku predvadela neuveritelne sportovni vykony, odkud bralo telo energii na x-hodinove tury nebo celodenni jezdeni, to fakt vubec nechapu. Snad jen, ze byla natolik ponorena do svych myslenek, ze vubec nevnimala fyzickou unavu.

   Romy, ja myslim, ze dotazeny korzet ji za to odrikani stal, staci si precist kapitolu z jejiho deniku(Ja, Sisi), jak nebyla dotazena na 50cm, mela velmi spatnou naladu, jen malinky naznak "obezity" ji primo deptal, nejen u sebe sama, ale i ostatnich lidi.

   Dle mych osobnich zkusenosti ze svatby, se spravne dotazenych korzetem se clovek poradne najist ani nemuze, ja mela problem uz hned u polevky, ostatni jidlo jsem si vychutnala az druhy den :-)

19 Hans Hans | 16. srpna 2010 v 5:35 | Reagovat

[10]:Je rozdíl mezi košilkou, unterhose a spodničkama.Předpokládám že Marie tím myslela spodničky mezi bombarďáky a krinolínou.

V 70tých a hlavně 80tých letech je to košilka,bombarďáky(většinou spevněné na zadku),polodlouhá spodnička po kolena, eliptická krinolína a později honzík, několik spodniček přez krinolínu či honzíka popřípadně tzv. spodní šaty no a na to už model samotný.

[11]: Pokud je mi známo tak Alžběta na koně nosila vespod cosi jako legíny z jemné kůže.Jezdecký korzet nemá vyztužený šíp vpředu - dá se říct že spodek je rovný a celý korzet je uzpůsobený tak aby se v něm dalo pohodlně sedět.

[12]: Způsob zapletení koruny znám - a skutečně pokud se to má udělat pořádně tak to tak tu hoďku zabere.For je že pro kareřníky se dodnes děla jakýsi papírový korpus kolem kterého to pletou - ale jde to i bez něj:-)

20 anizamrazpandy anizamrazpandy | Web | 13. května 2015 v 18:33 | Reagovat

JAK???

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama